Venterommet
Samtaler om livet mellom kapitlene
Livet består av mange kapitler.
Noen ganger avsluttes ett før det neste har begynt.
Da kan vi havne i det jeg kaller venterommet.
Et sted mellom det som var — og det som ennå ikke har fått form.
Venterommet kan oppstå etter:
sorg og tap
sykdom eller utbrenthet
skilsmisse
store livsendringer
barn som flytter ut
nye livsfaser
eller perioder hvor man rett og slett ikke kjenner seg helt igjen i livet sitt lenger
Dette rommet handler ikke om raske løsninger eller perfekt selvutvikling.
Her er det plass til:
refleksjon
erfaringer
livssamtaler
håp
små friminutt
og mennesker som vet noe om hvordan det er å være i overgang
Her finner du intervjuer, artikler og samtaler med mennesker som har stått i ulike livsoverganger — eller som arbeider med mennesker i slike perioder.
Noen samtaler vil ha dybde.
Andre vil være lettere og mer hverdagslige.
For også i venterommet trenger vi små glimt av liv:
en kopp te, en god samtale, natur, latter, musikk, blomster, mat, mennesker og små pustepauser underveis.
Målet er ikke å presse noen videre. Men kanskje å gjøre det menneskelige litt mindre ensomt. Og minne oss på at livet ikke alltid må forstås eller løses med én gang.
Noen ganger holder det at noen sier:
“Jeg er her.”
